Akademiets forside | Lektion 2 | Video til lektion 2Lektion 3

 

Backgammon Akademiet

opgaver til Lektion 2:
hit, byg eller løb

 

Opgave 1

Hvid skal rykke 64.

 

Opgave 2

Hvilke numre rammer de sorte brikker?

 

Opgave 3

Hvilke numre rammer de sorte brikker?

 

Opgave 4

Hvor mange dobbeltskud har hvid?

 

Opgave 5

Hvid skal rykke 55.

 

Opgave 6

Hvid er på rul. Hvilke numre (som ikke er dobbeltslag) bygger et punkt?

 

Opgave 7

Hvad er hvids 3 bedste numre (som ikke er dobbeltslag)?

 

Opgave 8

Hvid skal rykke 32

 

Opgave 9

Hvid skal rykke 64.

 

Opgave 10

Hvid skal rykke 21.

Svar

Opgave1: Hvid kan hitte en sort brik på enten 14-punktet eller 7-punktet. I ræset har det altid førsteprioritet at indhente så mange pips som muligt. Det gør vi ved at aktivere en bagmand og hitte på 14-punktet. Her er der ikke noget, der taler imod hittet, så det rigtige træk er 14/14*.

Opgave 2: 64, 63, 54 og 33.

Opgave 3: 64, 62, 53, 44 og 22.

Opgave 4: 66, 65, 64, 63, 61, 55, 53, 51 og 44.

Opgave 5: Hvid er bagud med 42 pips og er nødt til at holde kontakten. Samtidig må hvid undgå at ødelægge sit bord. Hvid må derfor løbe med den ene af de to bageste brikker, fx. 20/5 6/1.

Opgave 6:

  • 65 bygger 18-punktet
  • 64 bygger 2-punktet eller 9-punktet
  • 63 bygger 3-punktet
  • 62 bygger 7-punktet
  • 61 bygger 7-punktet eller 23-punktet
  • 54 bygger 4-punktet eller 9-punktet
  • 53 bygger 3-punktet
  • 52 bygger 4-punktet
  • 51 bygger 23-punktet
  • 43 bygger 20-punktet, 5-punktet eller 9-punktet
  • 42 bygger 4-punktet eller 9-punktet
  • 41 bygger 5-punktet eller 9-punktet eller 23-punktet
  • 32  bygger 21-punktet
  • 31 bygger 5-punktet eller 9-punktet
  • 21 bygger 7-punktet

Alle hvids numre kan bruges til at bygge punkter!

Opgave 7: 41, 31 og 43, som alle laver 5-punktet, er hvids bedste numre, som ikke er dobbeltslag.

Opgave 8: Hvid er foran i ræset og skal have aktiveret sine bagmænd. Der er 3 gode muligheder:

  • 24/22 24/21
  • 24/21 13/11
  • 24/22 13/10

Opgave 9: Hvad kan splitte med 24/18 13/9 og forberede at bygge punkter på begge sider af bordet, Alternativet er at løbe med 24/14, som bringer en af bagmændene et skridt nærmere sikkerhed. De 2 træk er næsten lige gode, men sort har bedre bord end hvid, og derfor er det for risikabelt at splitte. Det rigtige ryk er 24/14.

Opgave 10: Hvid er bagud med 29 pips og har hårdt brug for at få sin stilling forstærket. Men nu er det alt for risikabelt at splitte bagmændene. Hvids bedste mulighed er at slotte med 13/11 6/5.

 

Akademiets forside | Lektion 2 | Video til lektion 2Lektion 3

DBgF.dk – Backgammon.dk – Dansk Backgammon Forbund