Akademiets forside | Lektion 1 | Video til lektion 1 | Lektion 2

 

Backgammon Akademiet

opgaver til Lektion 1

Backgammon er et forhindringsløb

 

Opgave 1

 Hvid skal rykke 55.

 

  

Opgave 2

Hvid skal rykke 55.

 

  

Opgave 3

Hvid skal rykke 62.

 

  

Opgave 4

Hvid skal rykke 62.

 

  

Opgave 5

Hvid skal rykke 62.

 

 

Opgave 6

Hvid skal spille 54.

 

Opgave 7

Hvid skal spille 63.

 

Opgave 8

Hvid skal rykke 66.

 

Opgave 9

Hvid skal rykke 66.

 

Opgave 10

Hvid skal rykke 66.

 

Svar

Opgave 1: Hvid er foran med 34 pips efter rullet. Vi løber, når vi er foran i ræset, så hvid skal spille 16/6(2).

Opgave 2: Hvid er bagud med 6 pips efter rullet. Vi blokerer, når vi er bagud i ræset, så hvid skal blive stående med de 2 bageste brikker og spille 8/3(2) 7/2(2).

Opgave 3: Efter rullet er hvid bagud med 4 pips. Det bedste for hvid er at blive stående. Hvid skal spille 7/1 4/2.

Opgave 4: Igen er hvid bagud med 4 pips efter rullet. Men nu er det ikke et anker, men et blot hvid har stående på 16-punktet. Hvis hvid bliver stående, risikerer hvid, at sort rammer med 6 numre (61, 52 og 43), så det er mere risikabelt for hvid at blive stående end før. En brik, der står alene, holder kontakt, men mindre effektivt end et punkt. Så selv om vores grundregel siger, at hvid skal blive stående og blokere, er det bedre at løbe. Hvid skal spille 16/8.

Opgave 5: Nu er hvid bagud med 14 pips efter rullet. Så selvom brikken på 16-punktet risikerer at blive ramt, er hvids chancer så dårlige i ræset, at det er bedst at blive stående. Hvid skal spille 8/2 7/5.

Opgave 6: Hvid er foran med 24 pips efter rullet. Hvid skal løbe fra 18-punktet, når det er muligt. Hvid efterlader kun få hitnumre samtidig med, at sort har et blot i bordet. Sorts position vil blive bedre rul efter rul, så hvid kan ikke regne med at få en bedre mulighed for at bryde kontakten. Hvid skal spille 18/14 18/13.

Opgave 7: Hvid kommer ind fra baren med 3'eren og laver et anker på 22-punktet. Men hvid er foran i ræset med 32 pips allerede og derfor er et anker ikke vigtigt. Hvid skal bryde kontakten og sørge for at få de bageste brikker med i spil. Hvid skal spille bar/16.

Opgave 8: Hvid har rullet et perfekt løbenummer, men hvid er bagud i ræset med 35 pips. Det gælder om at holde kontakten så godt som muligt. Det rigtige ryk er 13/7 8/2.

Opgave 9: Hvid er bagud med 15 pips inden rullet og kommer nu foran i ræset med 9 pips. Hvid skal bryde kontakten og spille 21/9(2).

Opgave 10: Hvid er bagud med 23 pips inden rykket og indhenter sorts føring. Hvid er nødt til at rykke 21/15(2) for ikke at ødelægge sin stilling næste gang. Om hvid derefter rykker 15/9(2) eller 13/7(2) er af mindre betydning. Hvid er nødt til at bryde kontakten.

 

Akademiets forside | Lektion 1 | Video til lektion 1 | Lektion 2

DBgF.dk – Backgammon.dk – Dansk Backgammon Forbund