Akademiets forside | Lektion 7 | Lektion 8

 

Backgammon Akademiet

opgaver til Lektion 7:
prime

 

Opgave 1

Hvid skal rykke 33.

 

Opgave 2

Hvid skal spille 33.

 

Opgave 3

Hvid skal rykke 44.

 

Opgave 4

Hvid skal rykke 54.

 

Opgave 5

Hvid skal rykke 54.

 

Opgave 6

Hvid skal rykke 65.

 

Opgave 7

Hvid skal rykke 65.

 

Opgave 8

Hvid skal rykke 65.

 

Opgave 9

Hvid skal rykke 61.

 

Opgave 10

Hvid skal rykke 44.

 

 

Svar

Opgave 1: Når der ikke er overhængende fare for at de hvide brikker bliver lukket inde, har færdiggørelse af en 6-punkts prime altid første prioritet. Det rigtige træk er 13/7(2).

Opgave 2: Nu er sorts position stærkere og sort skal være mere opmærksom på at få sine bagmænd bragt hjem. Det rigtige træk er nu 24/21 13/10 13/7, der bringer den bageste brik frem til kanten af 4-punkts-primen og slotter på 7-punktet, så 6-primen kan blive færdiggjort i næste ryk. Det er dog ikke en stor fejl at rykke 13/7(2).

Opgave 3: Hvid kan spille helt sikkert med 17/13 14/2, eller hvid kan spille 13/5(2) og efterlade 3 blots. Men hvid behøver ikke at bekymre sig om blots her. Hvis sort skulle vælge at hitte hvid, så vil sort sandsynligvis ødelægge sit bord før hvid, og alle dansenumre for hvid vil være til hvids fordel. 13/5(2) er klart det bedste træk.

Opgave 4: Hvid kan spille sikkert med 13/9 8/3. Hvid kan også vælge at hitte med 9/4* 8/4 eller 13/4*. Det sidste giver flest returskud, men fastholder 6-primen. Hvid skal ikke bekymre sig om at blive ramt. Sandsynligvis giver dét blot hvid mulighed for at fange endnu en sort brik. Når vi "ruller" en 6-prime fremad, sker det bedst ved at hitte eller slotte foran primen. Så 13/4/* er det bedste træk.

Opgave 5: Nu er sorts bord meget stærkere, og hvid kunne få den tanke, at det er for farligt at blive ramt. Det er ikke en kæmpestor fejl at spille sikkert 13/9 8/3, men 13/4* er stadig det bedste ryk.

Opgave 6: Vi "ruller" primen fremad ved at slotte foran en 6-prime. Hvid behøver ikke at bekymre sig om sorts lukkede bord. Skulle hvid blive ramt, er hvids prime ikke i fare, og hvis danser, vil sort komme til at skulle bryde sit bord. Det rigtige spil er 13/2.

Opgave 7: Hvis hvid slotter med 13/2 og bliver ramt og kommer ind med det samme, så er det ikke til hvids fordel. Men stadig er det mest sandsynligt, at sort ødelægger sit bord før hvid. Alternativet er at spille 13/8 13/7, som giver hvid mange muligheder for at bygge 2-punktet eller at slotte senere. 13/8 13/7 er et fint alternativ, men det er stadig bedst at spille 13/2.

Opgave 8: Nu er hvid favorit til at komme ind, hvis hvid slotter med 13/2 og bliver ramt, så her er det langt fra sikkert, at sort kommer til at bryde sit bord først. Derfor er det lidt for usikkert at slotte på 2-punktet, og 13/8 13/7 er det rigtige valg. Dog er det ikke en kæmpefejl at slotte!

Opgave 9: Hvid er fanget bag en sort 5-prime og har chancen for at slippe væk, mens sort er på baren. Det ser stærkt ud at løbe. Hvid kan løbe med 22/15, som giver 8 returskud til sort eller med 22/16 11/10, som giver 7 returskud. Men det bedste er at færdiggøre 6-primen med 11/5 6/5. Hvid har masser af tid til at undslippe den sorte prime senere.

Opgave 10: En 6-prime er så stærk, at det kun er i sjældne tilfælde, at vi vil opgive primen til fordel for at blitze. Her vil det således ikke være en fejl at spille sikkert og rykke 17/5 8/4. Men det er faktisk endnu stærkere at skifte plan og spille 17/9 6/2*(2). Det er også et sikkert ryk, som har den fordel, at det sætter en ekstra brik på baren og samtiddig gør det lettere for hvid at bringe sine brikker sikkert ind i bordet.

 

Akademiets forside | Lektion 7 | Lektion 8

DBgF.dk – Backgammon.dk – Dansk Backgammon Forbund